Friday 22 November 2013

Narkotik


Oleh: KH. M. Shiddiq Al Jawi
Dadah dalam istilah fiqh kontemporari disebut " al Mukhaddirat "(Inggeris: narcotics). Definisinya menurut Syaikh Wahbah Zuhaili adalah segala sesuatu yang membahayakan tubuh dan akal ( kullu maa yadhurr al jism wa al 'aql ). (Wahbah Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu , 4/177). Definisi itu kurang tepat kerana terlalu luas, mengingat definisi itu boleh termasuk apa-apa yang di luar pengertian narkoba, semisal juga racun dan rokok.Ada definisi lain yang lebih tepat, yakni bahawa dadah adalah segala materi (zat) yang menyebabkan hilangnya kesedaran pada manusia atau haiwan dengan darjah berbeza-beza, seperti hasyisy (ganja), candu, dan lain-lain.( maaddatun tusabbibu fil insan aw al hayawan fuqdan al wa'yi bidarajaatin mutafawitah ). (Ibrahim Anis dkk, Al Mu'jam Al Wasith , hlm. 220).
Syaikh Sa'aduddin Mus'id Hilali mendefisinikan dadah sebagai segala materi (zat) yang menyebabkan hilangnya atau lemahnya kesedaran / penginderaan. (Sa'aduddin Mus'id Hilali, At Ta `shil As Syar'i li Al Kahmr wa Al Mukhaddirat , hlm. 142).
Dadah adalah masalah baru, yang belum ada masa imam-imam mazhab yang empat. Dadah baru muncul di Dunia Islam pada akhir abad ke-6 hijriyah (Ahmad Fathi Bahnasi, Al Khamr wa Al Mukhaddirat fi Al Islam , (Kaherah: Muassasah Al Khalij Al Arabi), 1989, hlm. 155 ).
Namun demikian tak perbezaan di kalangan ulama mengenai haramnya dadah dalam berbagai jenisnya, baik itu ganja, candu, morfin, ganja, kokain, ecstasy, dan sebagainya. Sebahagian ulama mengharamkan dadah kerana diqiyaskan dengan haramnya khamr, kerana ada kesamaan illat (alasan hukum) yaitu sama-sama memabukkan ( muskir ). Namun menurut kami, yang lebih tepat adalah pendapat yang mengatakan, haramnya dadah bukan kerana diqiyaskan dengan khamr, melainkan kerana dua alsan; Pertama , ada nash yang mengharamkan dadah, Kedua , kerana menimbulkan bahaya ( dharar ) bagi manusia. Inilah pendapat Syaikh Wahbah Zuhaili dalam kitabnya Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu , juz IV, hlm. 177.
Nash tersebut adalah hadis dengan sanad sahih dari Ummu salamah RA bahawa Rasulullah SAW telah melarang dari segala sesuatu yang memabukkan ( muskir ) dan melemahkan ( mufattir ). (HR Ahmad, Abu Dawud no 3686). ( Saud Al Utaibi, Al Mausu'ah Al Jina `iyah Al Islamiyah , 1/700). Yang dimaksudkan mufattir (tranquilizer ), adalah zat yang menimbulkan rasa tenang / rileks ( istirkha ` ) dan malas ( tatsaqul ) pada tubuh manusia.(Rawwas Qal'ahjie, Mu'jam Lughah Al Fuqoha ` , hlm. 342).
Disamping nash, haramnya dadah juga dapat didasarkan pada kaidah fiqih tentang bahaya ( dharar ) yang berbunyi: Al ashlu fi al madhaar at tahrim (hukum asal benda yang berbahaya [mudharat] adalah haram).(Taqiyuddin An Nabhani, Al Syakhshiyah Al Islamiyah , 3 / 457; Muhammad Shidqi bin Ahmad Al Burnu,Mausu'ah Al Qawa'id Al Fiqhiyah , 1/24). Kaidah ini bermakna bahawa segala sesuatu materi (benda) yang berbahaya, hukumnya haram, sebab syariah Islam telah mengharamkan terjadinya bahaya. Dengan demikian, dadah diharamkan berdasarkan kaidah fiqih ini kerana terbukti menimbulkan bahaya bagi penggunanya.
Sekatan (uqubat) bagi mereka yang menggunakan dadah adalah ta'zir, yaitu sanksi yang jenis dan kadarnya ditentukan oleh Qadhi, misalnya dipenjara, disebat, dan sebagainya. Sekatan ta'zir boleh berbeza-beza sesuai tingkat kesalahannya. Pengguna dadah yang baru beda hukumannya dengan pengguna dadah yang sudah lama. Beda pula dengan pengedar dadah, dan beda pula dengan pemilik kilang dadah. Ta'zir dapat sampai pada tingkatan hukuman mati. (Saud Al Utaibi, Al Mausu'ah Al Jina `iyah Al Islamiyah , 1/708-709; Abdurrahman Maliki, Nizhamul Uqubat , 1990, hlm. 81 & 98).

No comments:

Post a Comment