Friday 22 November 2013

Hadiah dari Bank

Tanya:
Ustadz, bolehkah seorang pelanggan menerima hadiah dari bank melalui undian?
Jawab:
Pelanggan yang mempunyai akaun di bank konvensional, haram hukumnya secara syar'i menerima hadiah dari bank itu, baik berupa wang tunai, barangan (seperti kereta), ataupun bentuk-bentuk hadiah yang lain, baik hadiah langsung maupun melalui undian. Semuanya haram dan termasuk kategori riba yang merupakan dosa besar ( kaba `ir ).
Dalil keharamannya ada dua; Pertama , kerana dalam pemberian hadiah tersebut terkandung unsur promosi / iklan kepada masyarakat. Padahal bank konvensional menjalankan muamalah riba yang diharamkan Islam, yaitu memberi bunga simpanan atau mengambil bunga pinjaman. Mempromosikan sesuatu yang haram hukumnya haram, sesuai kaidah fiqih: At Taabi 'Taabi' (segala sesuatu yang menjadi ikutan / cabang dari sesuatu yang pokok, hukumnya mengikuti sesuatu yang pokok itu). Dalam hal ini masalah pokoknya adalah aktiviti riba, sedang promosi aktiviti ribawi adalah masalah cabangnya. Maka pemberian / penerimaan hadiah dari bank konvensional haram, karena termasuk mempromosikan riba yang telah diharamkan. (Yasir Thaha Ali Karawih, Al Mu'amalat al Maliyah al Mu'ashirah, hlm. 108; Imam Suyuthi, Al Asybah wa An Nazha `ir , hlm. 231; Ghamzu 'Uyun Al Basha `ir , Juz 2/hlm. 264 ; Khalid bin Abdillah Al Mushlih, Al Hawafiz At Tijariyyah At Taswiqiyyah wa Ahkamuha fi Al Fiqh Al Islami , hlm. 55).
Kedua , kerana pemberian hadiah itu adalah pemberian pihak yang berhutang (iaitu bank) kepada pihak yang memberi hutang (iaitu pelanggan yang mempunyai akaun). Pemberian ini hukumnya haram. Sebab simpanan / tabungan ( wada `i ' ) dari pelanggan di bank konvensional secara syar'i dianggap qardh (hutang / pinjaman) yang diberikan pelanggan kepada bank. Hubungan antara bank dan pelanggan dengan demikian adalah hubungan antara pihak pemberi hutang (muqridh ), yaitu nasabah, dengan pihak yang berhutang ( mu qtaridh ), yaitu bank. (Umar bin Abdil Aziz Al Matrak, Ar Riba wa Al Mu'amalat Al Mashrifiyyah fi Nazhar As Syari'ah Al Islamiyah , hlm. 345-340).
Maka dari itu, hadiah yang diberikan oleh bank konvensional termasuk riba yang diharamkan oleh nas-nas syara ', di antaranya sabda Rasulullah SAW (artinya), "Jika seseorang dari kamu memberi hutang ( qardh ), lalu dia diberi hadiah, atau dinaikkan di atas kenderaan (milik yang berhutang), maka janganlah dia menaiki kenderaan itu dan jangan pula dia menerima hadiah itu, kecuali hal itu sudah pernah terjadi sebelumnya antara pemberi hutang dan yang berhutang. "(HR Ibnu Majah, hadits no 2432, Juz 2/hlm. 813, dari Anas bin Malik RA).
Adapun hukum menerima hadiah bagi pelanggan yang mempunyai akaun di bank syariah, ada perbezaan pendapat (khilafiyah ) di antara fuqoha kontemporari menjadi dua pendapat. Pertama , membolehkan hadiah tersebut kerana menganggap tak ada larangan memberi hadiah selama cara pengedaran hadiahnya tak melanggar syara '. Kedua , tak membolehkan hadiah tersebut kerana dianggap sikap taqlid kepada perbankan Barat. (Basim 'Amir, Al Jawa `iz Ahkamuha Al Fiqhiyyah wa Tathbiqatuha Al Mu'ashirah , hlm. 114-115; Said Manshur, Ahkamul Hadiyyah fi Al Fiqh Al Islami , hlm. 169-170).
Menurut kami, yang rajih adalah pendapat yang mengharamkan, baik hadiah itu diberikan kepada pelanggan yang mempunyai akaun simpanan ( wadi'ah ), maupun yang mempunyai akaun pelaburan ( al hisabat al istitsmariyyah ), seperti akaun mudharabah. Hadiah dari akaun simpanan ( wadi'ah ) jelas haram, sebab termasuk riba yang lahir dari qardh. Adapun hadiah dari akaun pelaburan ( al hisabat al istitsmariyyah ), sebagian ulama membolehkannya dengan syarat hadiah diambil dari modal mudharabah, bukan dari labanya. Namun kami cenderung kepada pendapat Ali As Salus yang tetap mengharamkannya. Sebab modal yang diberikan pelanggan kepada bank bagaimana pun juga tetap dihukumi sebagai qardh , sehingga hadiah dari adanya qardh hukumnya tetap haram. (Ali As Salus, Mausu'ah Al Qadhaya Al Fiqhiyah Al Mu'ashirah , hlm. 160). Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment